2 Μαρτίου 2012

(Χαιρετισμοί)

Ακάθιστος ύμνος ονομάζεται γενικά κάθε ορθόδοξος χριστιανικός ύμνος ο οποίος ψάλλεται από τους χριστιανούς πιστούς σε όρθια στάση. Έχει επικρατήσει όμως να λέγεται έτσι ένας ύμνος («Κοντάκιο») της Ορθόδοξης Εκκλησίας προς τιμήν της Θεοτόκου, ο οποίος ψάλλεται στους ναούς τις πέντε πρώτες Παρασκευές της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, τις πρώτες τέσσερις τμηματικά, και την πέμπτη ολόκληρος. Είναι ένας ύμνος που αποτελείται από προοίμιο και 24 οίκους (στροφές) σε ελληνική αλφαβητική ακροστιχίδα, από το Α ως το Ω (κάθε «οίκος» ξεκινά με το αντίστοιχο κατά σειρά ελληνικό γράμμα).

Ο Ακάθιστος Ύμνος αποτελείται από 24 «οίκους» (στροφές), οι οποίοι είναι δύο ειδών. Οι περιττοί (Α-Γ-Ε...), που είναι εκτενέστεροι, αποτελούνται από δεκαοκτώ στίχους. Οι πέντε πρώτοι περιλαμβάνουν τη διήγηση, οι δώδεκα επόμενοι αποτελούν τους χαιρετισμούς, οι οποίοι απευθύνονται προς την Θεοτόκο και ο δέκατος όγδοος είναι το εφύμνιο «χαίρε νύμφη Ανύμφευτε». Οι άρτιοι (Β-Δ-Ζ...), που είναι συντομότεροι, αποτελούνται μόνο από πέντε στίχους διήγησης και το εφύμνιο «Αλληλούια». Από τους άρτιους οίκους, οι περισσότεροι αναφέρονται στο Χριστό (Θ-Κ-Μ-Ξ-Π-Σ-Υ-Χ), και μερικοί στη Θεοτόκο (Β-Δ-Ζ-Ω).

Γενικό θέμα του ύμνου είναι ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου, ο οποίος αναφερόταν και στο αρχικό του προοίμιο (Τό προσταχθέν μυστικῶς...»). Με πηγές του την Αγία Γραφή και τους Πατέρες της Εκκλησίας, ο Ακάθιστος Ύμνος περιγράφει τα ιστορικά γεγονότα, αλλά προχωρεί και σε θεολογική και δογματική ανάλυσή τους.
Ο πρώτοι δώδεκα οίκοι του (Α-Μ) αποτελούν το ιστορικό μέρος. Εκεί εξιστορούνται τα γεγονότα από τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου μέχρι την Υπαπαντή, ακολουθώντας τη διήγηση του Ευαγγελιστή Λουκά. Αναφέρεται ο Ευαγγελισμός (Α, Β, Γ, Δ), η επίσκεψη της εγκύου Παρθένου στην Ελισάβετ (Ε), οι αμφιβολίες του Ιωσήφ (Ζ), η προσκύνηση των ποιμένων (Η) και των Μάγων (Θ, Ι, Κ), η Υπαπαντή (Μ) και η φυγή στην Αίγυπτο (Λ), η οποία είναι η μόνη που έχει ως πηγή το απόκρυφο πρωτευαγγέλιο του Ψευδο-Ματθαίου.
Οι τελευταίοι δώδεκα (Ν-Ω) αποτελούν το θεολογικό ή δογματικό μέρος, στο οποίο ο μελωδός αναλύει τις βαθύτερες θεολογικές και δογματικές προεκτάσεις της Ενανθρώπισης του Κυρίου και το σκοπό της, που είναι η σωτηρία των πιστών.
Ο μελωδός βάζει στο στόμα του αρχαγγέλου, του εμβρύου Προδρόμου, των ποιμένων, των μάγων και των πιστών τα 144 συνολικά «Χαῖρε», τους Χαιρετισμούς προς τη Θεοτόκο, που αποτελούν ποιητικό εμπλουτισμό του χαιρετισμού του Γαβριήλ («Χαῖρε Κεχαριτωμένη»), που αναφέρει ο Ευαγγελιστής Λουκάς (Λουκ. α΄ 28).

 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Οι 24 οίκοι του Ακαθίστου Ύμνου
Γράμμα Διήγηση Θέμα Χαιρετισμό
απευθύνει
Εφύμνιο
ιστορικό μέρος
Greek uc alpha.svg γγελος πρωτοστάτης οὐρανόθεν ἐπέμφθη εἰπεῖν τῇ Θεοτόκω τὸ Χαῖρε· καὶ σὺν τῇ ἀσωμάτῳ φωνῇ σωματούμενόν σε θεωρῶν, Κύριε, ἐξίστατο καὶ ἵστατο κραυγάζων πρὸς Αὐτὴν τοιαῦτα Ο αρχάγγελος Γαβριήλ έρχεται και φέρνει το θεϊκό μήνυμα, το «χαῖρε», στη Θεοτόκο Αρχάγγελος Γαβριήλ Χαῖρε, νύμφη ἀνύμφευτε
Greek uc beta.svg Βλέπουσα ἡ Ἁγία ἑαυτήν ἐν ἁγνείᾳ, φησὶ τῷ Γαβριὴλ θαρσαλέως· τὸ παράδοξόν σου τῆς φωνῆς, δυσπαράδεκτόν μου τῇ ψυχῇ φαίνεται· ἀσπόρου γὰρ συλλήψεως, τὴν κύησιν πὼς λέγεις κράζων Η Θεοτόκος απορεί για τον παράδοξο τρόπο της συλλήψεως Ἀλληλούια
Greek uc gamma.png Γνῶσιν ἄγνωστον γνῶναι ἡ Παρθένος ζητοῦσα, ἐβόησε πρὸς τὸν λειτουργοῦντα· ἐκ λαγόνων ἁγνῶν υἷον πῶς ἔσται τεχθῆναι δυνατόν; λέξον μοι. Πρὸς ἥν ἐκεῖνος ἔφησεν ἐν φόβῳ, πλὴν κραυγάζων οὕτω Ο Γαβριήλ της εξηγεί την απόρρητη βουλή του Θεού Αρχάγγελος Γαβριήλ Χαῖρε, νύμφη ἀνύμφευτε
Greek uc delta.svg Δύναμις τοῦ Ὑψίστου ἐπεσκίασε τότε πρὸς σύλληψιν τῇ Ἀπειρογάμω· καὶ τὴν εὔκαρπον ταύτης νηδύν ὡς ἀγρὸν ὑπέδειξεν ἡδὺν ἅπασι τοῖς θέλουσι θερίζειν σωτηρίαν ἐν τῷ ψάλλειν οὕτως Η δύναμη του Θεού επισκιάζει την Παρθένο και συλλαμβάνει τον Υιό του Θεού Ἀλληλούια
Greek uc epsilon.svg χουσα θεοδόχον ἡ Παρθένος τὴν μήτραν, ἀνέδραμε πρὸς τὴν Ἐλισάβετ. Τὸ δὲ βρέφος ἐκείνης εὐθὺς ἐπιγνόν τὸν ταύτης ἀσπασμὸν ἔχαιρε καὶ ἅλμασιν ὡς ἄσμασιν ἐβόα πρὸς τὴν Θεοτόκον Η Θεοτόκος επισκέπτεται τη συγγενή της Ελισάβετ, η οποία κυοφορεί τον Πρόδρομο, και ανταλλάσσουν προφητικούς λόγους Ιωάννης ο Βαπτιστής (ως έμβρυο) Χαῖρε, νύμφη ἀνύμφευτε
Greek uc zeta.png Ζάλην ἔνδοθεν ἔχων λογισμῶν ἀμφιβόλων, ὁ σώφρων Ἰωσὴφ ἐταράχθη· πρὸς τὴν ἄγαμόν σὲ θεωρῶν καὶ κλεψίγαμον ὑπονοῶν Ἄμεμπτε· μαθὼν δέ σου τὴν σύλληψιν ἐκ Πνεύματος Ἁγίου, ἔφη Ο Ιωσήφ, μνηστήρας της Παρθένου, αμφιβάλλει, αλλά ενημερώνεται από τον άγγελο για το μυστήριο της συλλήψεως Ἀλληλούια
Greek uc eta.png κουσαν oἱ ποιμένες τῶν Ἀγγέλων ὑμνούντων τὴν ἔνσαρκον Χριστοῦ παρουσίαν· καὶ δραμόντες ὡς πρὸς ποιμένα, θεωροῦσι τοῦτον ὡς ἀμνὸν ἄμωμον ἐν γαστρὶ τῆς Μαρίας βοσκηθέντα, ἥν ὑμνοῦντες εἶπον Ο Χριστός γεννιέται και οι ποιμένες έρχονται και Τον προσκυνούν οι ποιμένες Χαῖρε, νύμφη ἀνύμφευτε
Greek uc theta.png Θεοδρόμον ἀστέρα θεωρήσαντες Μάγοι, τῇ τούτου ἠκολούθησαν αἴγλῃ· καὶ ὡς λύχνον κρατοῦντες αὐτόν, δι' αὐτοῦ ἠρεύνων κραταιὸν Ἄνακτα καὶ φθάσαντες τὸν ἄφθαστον, ἐχάρησαν αὐτῷ βοῶντες Το αστέρι δείχνει τον δρόμο στους μάγους της Ανατολής Ἀλληλούια
Greek uc iota.png δον παῖδες Χαλδαίων ἐν χερσὶ τῆς Παρθένου τὸν πλάσαντα χειρὶ τοὺς ἀνθρώπους· καὶ Δεσπότην νοοῦντες αὐτόν, εἰ καὶ δούλου μορφὴν ἔλαβεν, ἔσπευσαν τοῖς δώροις θεραπεῦσαι καὶ βοῆσαι τῇ Εὐλογημένῃ Η προσκύνηση των μάγων οι Μάγοι Χαῖρε, νύμφη ἀνύμφευτε
Greek uc kappa.png Κήρυκες θεοφόροι γεγονότες οἱ Μάγοι, ὑπέστρεψαν εἰς τὴν Βαβυλῶνα ἐκτελέσαντές σου τὸν χρησμόν καὶ κηρύξαντές σε τὸν Χριστὸν ἅπασιν, ἀφέντες τὸν Ἡρώδην ὡς ληρώδη μὴ εἰδότα ψάλλειν Οι μάγοι (θεοφόροι κήρυκες) επιστρέφουν από άλλο δρόμο στη Βαβυλώνα Ἀλληλούια
Greek uc lamda.png Λάμψας ἐν τῇ Αἰγύπτῳ φωτισμὸν ἀληθείας ἐδίωξας τοῦ ψεύδους τὸ σκότος· τὰ γὰρ εἴδωλα ταύτης Σωτήρ μὴ ἐνέγκαντά σου τὴν ἰσχὺν πέπτωκεν, οἱ τούτων δὲ ρυσθέντες ἐβόων πρὸς τὴν Θεοτόκον Η φυγή στην Αίγυπτο οι πιστοί που ερύσθησαν από τα είδωλα Χαῖρε, νύμφη ἀνύμφευτε
Greek uc mu.png Μέλλοντος Συμεῶνος τοῦ παρόντος αἰῶνος μεθίστασθαι τοῦ ἀπατεῶνος, ἐπεδόθης ὡς βρέφος αὐτῷ ἀλλ' ἐγνώσθης τούτω καὶ Θεὸς τέλειος· διόπερ ἐξεπλάγη σου τὴν ἄρρητον σοφίαν κράζων Ο Συμεών δέχεται στην αγκάλη του ως βρέφος τον Χριστό Ἀλληλούια
δογματικό-θεολογικό μέρος
Greek uc nu.png Νέαν ἔδειξε κτίσιν ἐμφανίσας ὁ Κτίστης ἡμῖν τοῖς ὑπ' αὐτοῦ γενομένοις· ἐξ ἀσπόρου βλαστήσας γαστρός καὶ φυλάξας ταύτην ὥσπερ ἦν ἄφθορον, ἵνα τὸ θαῦμα βλέποντες ὑμνήσωμεν αὐτὴν βοῶντες Ο Λόγος του Θεού με την σάρκωσή Του δημιουργεί νέα κτίση, η οποία τον δοξολογεί οι πιστοί Χαῖρε, νύμφη ἀνύμφευτε
Greek uc xi.png Ξένον τόκον ἰδόντες, ξενωθῶμεν τοῦ κόσμου, τὸν νοῦν εἰς οὐρανὸν μεταθέντες· διὰ τοῦτο γὰρ ὁ ὑψηλὸς Θεός ἐπὶ γῆς ἐφάνη ταπεινὸς ἄνθρωπος· βουλόμενος ἑλκύσαι πρὸς τὸ ὕψος τοὺς αὐτῷ βοώντας Ο παράξενος -«ὁ ξένος» - τόκος προτρέπει τους ανθρώπους να αποξενωθούν από τον κόσμο και να υψώσουν το νου τους στον ουρανό Ἀλληλούια
Greek uc omicron.png λως ἦν ἐν τοῖς κάτω καὶ τῶν ἄνω οὐδόλως ἀπῆν ὁ ἀπερίγραπτος Λόγος· συγκατάβασις γὰρ θεϊκή, οὐ μετάβασις τοπικὴ γέγονε, καὶ τόκος ἐκ Παρθένου θεολήπτου ἀκουούσης ταῦτα Όλος ήταν στην γη ο δοξολογούμενος Λόγος, αλλά και από τον ουρανό δεν απουσίαζε οι πιστοί Χαῖρε, νύμφη ἀνύμφευτε
Greek pi.svg Πᾶσα φύσις Ἀγγέλων κατεπλάγη τὸ μέγα τῆς σῆς ἐνανθρωπήσεως ἔργον· τὸν ἀπρόσιτον γὰρ ὡς Θεόν ἐθεώρει πᾶσι προσιτὸν ἄνθρωπον, ἡμῖν μὲν συνδιάγοντα, ἀκούοντα δὲ παρὰ πάντων οὕτως Οι άγγελοι θαύμασαν το έργο της ενανθρώπησης του Θεού και την κοινωνία του με τους ανθρώπους Ἀλληλούια
Greek uc rho.png Ρήτορας πολυφθόγγους ὡς ἰχθύας ἀφώνους ὁρῶμεν ἐπὶ σοὶ Θεοτόκε· ἀποροῦσι γὰρ λέγειν τὸ πῶς καὶ Παρθένος μένεις καὶ τεκεῖν ἴσχυσας· ἡμεῖς δὲ τὸ μυστήριον θαυμάζοντες πιστῶς βοῶμεν Οι σοφοί του κόσμου μένουν άφωνοι, μη μπορώντας νά εξηγήσουν το μυστήριο της γεννήσεως οι πιστοί Χαῖρε, νύμφη ἀνύμφευτε
Greek uc sigma.svg Σῶσαι θέλων τὸν κόσμον ὁ τῶν ὅλων κοσμήτωρ, πρὸς τοῦτον αὐτεπάγγελτος ἦλθε· καὶ ποιμὴν ὑπάρχων ὡς Θεός, δι' ἡμᾶς ἐφάνη καθ' ἡμᾶς ἄνθρωπος· ὁμοίῳ γὰρ τὸ ὅμοιον καλέσας ὡς Θεὸς ἀκούει Ο Ποιμένας-Θεός γίνεται πρόβατο–άνθρωπος για να σώσει τον κόσμο Ἀλληλούια
Greek uc tau.svg Τεῖχος εἶ τῶν παρθένων, Θεοτόκε Παρθένε, καὶ πάντων τῶν εἰς σὲ προστρεχόντων. Ὁ γὰρ τοῦ οὐρανοῦ καὶ τῆς γῆς κατεσκεύασέ σε ποιητής, Ἄχραντε, οἰκήσας ἐν τῇ μήτρα σου καὶ πάντας σοι προσφωνεῖν διδάξας Η Παρθένος γίνεται τείχος που προστατεύει όλους τους πιστούς οι πιστοί Χαῖρε, νύμφη ἀνύμφευτε
Greek uc upsilon.png μνος ἅπας ἡττᾶται συνεκτείνεσθαι σπεύδων τῷ πλήθει τῶν πολλῶν οἰκτιρμῶν σου· ἰσαρίθμους γὰρ τῇ ψάμμῳ ὠδάς ἂν προσφέρωμέν σοι, Βασιλεῦ ἅγιε, οὐδὲν τελοῦμεν ἄξιον ὧν δέδωκας ἡμῖν τοῖς σοὶ βοῶσιν Κανένας ύμνος δεν επαρκεί για να υμνηθεί ο Σαρκωθείς Βασιλέας Ἀλληλούια
Phi.svg Φωτοδόχον λαμπάδα τοῖς ἐν σκότει φανεῖσαν ὁρῶμεν τὴν ἁγίαν Παρθένον· τὸ γὰρ ἄυλον ἅπτουσα φῶς ὁδηγεῖ πρὸς γνῶσιν θεϊκὴν ἅπαντας αὐγῇ τὸν νοῦν φωτίζουσα κραυγῇ δὲ τιμωμένη ταῦτα Η Θεοτόκος είναι η λαμπάδα, που καθοδηγεί τους πιστούς στη Θεογνωσία οι πιστοί Χαῖρε, νύμφη ἀνύμφευτε
Greek uc chi.svg Χάριν δοῦναι θελήσας ὀφλημάτων ἀρχαίων ὁ πάντων χρεωλύτης ἀνθρώπων ἐπεδήμησε δι’ἑαυτοῦ πρὸς τοὺς ἀποδήμους τῆς αὐτοῦ Χάριτος· καὶ σχίσας τὸ χειρόγραφον ἀκούει παρὰ πάντων οὕτως Ο Χριστός ήρθε στο κόσμο για να του δώσει χάρη Ἀλληλούια
Psi2.svg Ψάλλοντές σου τὸν τόκον ἀνυμνοῦμέν σε πάντες ὡς ἔμψυχον ναόν, Θεοτόκε. Ἐν τῇ σῇ γὰρ οὶκήσας γαστρί ὁ συνέχων πάντα τῇ χειρὶ Κύριος, ἡγίασεν, ἐδόξασεν, ἐδίδαξε βοᾶν σοὶ πάντας Η Θεοτόκος είναι έμψυχος ναός στον οποίο δοξάζεται ο Χριστός οι πιστοί Χαῖρε, νύμφη ἀνύμφευτε
Greek uc Omega.svg πανύμνητε Μῆτερ, ἡ τεκοῦσα τὸν πάντων ἁγίων ἁγιώτατον Λόγον· δεξαμένη γὰρ τὴν νῦν προσφοράν, ἀπὸ πάσης ρῦσαι συμφορᾶς ἅπαντας καὶ τῆς μελλούσης λύτρωσαι κολάσεως τοὺς σοὶ βοῶντας Ύμνος και ικεσία προς την Παρθένο Ἀλληλούια
 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Σύγχρονη ακολουθία (Χαιρετισμοί)

Παλιότερα ο Ακάθιστος Ύμνος ψαλλόταν. Δεν διασώθηκε όμως μέχρι τις μέρες μας ο τρόπος μελωδικής του εκτέλεσης, για το λόγο αυτό ψάλλεται μόνο το προοίμιο σε ήχο πλάγιο δ'.
Κατά την ακολουθία των Χαιρετισμών, ψάλλεται αρχικά ο «Κανόνας» (τα Τροπάρια των Χαιρετισμών), με εννέα ωδές, οι ειρμοί των οποίων είναι:
  • Ἀνοίξω τὸ στόμα μου καὶ πληρωθήσεται πνεύματος...
  • Τοὺς σοὺς ὑμνολόγους Θεοτόκε...
  • Ὁ καθήμενος ἐν δόξῃ ἐπὶ θρόνου Θεότητος...
  • Ἐξέστη τὰ σύμπαντα, ἐπὶ τῇ θείᾳ δόξῃ σου...
  • Τὴν θείαν ταύτην καὶ πάντιμον...
  • Οὐκ ἐλάτρευσαν τῇ κτίσει οἱ θεόφρονες...
  • Παῖδας εὐαγεῖς ἐν τῇ καμίνῳ...
  • Ἅπας γηγενής σκιρτάτω τῷ πνεύματι...
Ακολουθεί η απαγγελία των οίκων του Ακαθίστου ύμνου, καθώς, όπως ήδη αναφέρθηκε, δεν έχει σωθεί ο τρόπος μελωδικής του εκτέλεσης. Ο ιερέας στέκεται στο μέσο του ναού, εκεί που παλιά βρισκόταν ο άμβωνας, και από τον οποίο ψαλλόταν το κοντάκιο. Εκεί, μπροστά σε μια εικόνα της Παναγίας απαγγέλλει τους οίκους.
Τις πρώτες τέσσερις Παρασκευές της Μεγάλης Σαρακοστής απαγγέλλει από 6 οίκους, δηλαδή την πρώτη Παρασκευή (Α΄ Χαιρετισμοί) τους Α-Ζ, τη δεύτερη (Β΄ Χαιρετισμοί) τους Η-Μ, την τρίτη (Γ΄ Χαιρετισμοί) τους Ν-Σ, την τέταρτη (Δ΄ Χαιρετισμοί) τους Τ-Ω και την πέμπτη Παρασκευή (Ακάθιστος Ύμνος) όλους μαζί. 

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια


1 Μαρτίου 2012

Καλό Μήνα!!! -[Μάρτης 2012]-

Καλό Μήνα σε όλους...

Μάρτιος: Ο Μάρτιος, ή Μάρτης, ή Μαρτς (Ποντιακά), είναι ο τρίτος μήνας του πολιτικού έτους κατά το Γρηγοριανό Hμερολόγιο και έχει 31 ημέρες. 
Ένα από τα πιο διαδεδομένα έθιμα, που προέρχεται από την αρχαιότητα, είναι και η τοποθέτηση από τις μανάδες την 1η Μαρτίου ενός μικρού βραχιολιού από άσπρο και κόκκινο νήμα (που ονομάζεται Μάρτης) στο χέρι των παιδιών τους για να μην τα μαυρίσει ο Ήλιος.





[βρείτε κι άλλα όμορφα Desktop Wallparers με ημερολόγια του Μαρτίου στο http://www.chromeposter.com/monthly-calendar-wallpapers/march-2012-desktop-calendar-wallpapers/]

22 Φεβρουαρίου 2012

δηλητηριασμένα σπάνια μεγάλα αρπακτικά πουλιά

Έξι δηλητηριασμένα σπάνια μεγάλα αρπακτικά πουλιά βρέθηκαν γύρω από δύο σκοτωμένα με όπλο άγρια άλογα στα Στενά Νέστου, μία περιοχή εξαιρετικής ευρωπαϊκής σημασίας για τη προστασία των μεγάλων αρπακτικών και ενταγμένης στο δίκτυο Natura 2000.
Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε στο συνημμένο δελτίο τύπου που συντάχθηκε σε συνεργασία περιβαλλοντικών οργανώσεων και φορέων διαχείρισης της ευρύτερης περιοχής.


21 Φεβρουαρίου 2012

«Καινοτόμες δράσεις για την αντιμετώπιση της παράνομης χρήσης δηλητηριασμένων δολωμάτων σε μεσογειακές πιλοτικές περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης»


Ανακοίνωση Τύπου
Καλαμπάκα, 21.02.2012

Συνέντευξη τύπου με θέμα τους στόχους και τις δράσεις του προγράμματος «Καινοτόμες δράσεις για την αντιμετώπιση της παράνομης χρήσης δηλητηριασμένων δολωμάτων σε μεσογειακές πιλοτικές περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης» παρέθεσε το πρωί της Τρίτης 21 Φεβρουαρίου 2012, στην Καλαμπάκα ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ και το Πανεπιστήμιο Κρήτης-Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης.
Αξιοσημείωτη ήταν η παρουσία εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης και φορέων της περιοχής. Ο Δήμαρχος Καλαμπάκας, κ. Δημήτρης Σακελλαρίου δήλωσε συμμέτοχος και με μεγάλο ενδιαφέρον για το πρόγραμμα καθώς και ότι «ο Δήμος Καλαμπάκας που αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος της περιοχής πιλοτικής εφαρμογής του προγράμματος, θα αποτελεί αρωγό και συνεργάτη του προγράμματος».
Στη συνάντηση συμμετείχαν ο αντιδήμαρχος κ. Ι. Ζαρόπουλος, οι δημοτικοί σύμβουλοι κ.κ Κουφοχρήστος και Ντ. Καρακώστας, εκπρόσωποι του ΥΠΕΚΑ/Ειδική Γραμματεία Δασών, κ.κ. Π. Δρούγας και Ε. Γιακουμή, από τη Διεύθυνση Δασών Γρεβενών, κ. Μ. Σκάκας, Δ. Δρίζας, από τα Δασαρχεία Τρικάλων και Καλαμπάκας οι υπεύθυνοι θήρας κ. Δ. Καλόγηρος και  κ. Σ. Μουζιούρας και από τη Διεύθυνση Συντονισμού και Επιθεώρησης Δασών Περιφέρειας Κρήτης.
Επίσης συμμετείχαν εκπρόσωποι τοπικών φορέων και ΜΜΕ.
Στο κοινό συστήθηκε η  Εθνική Επιτροπή Παρακολούθησης του Προγράμματος που συνεδρίασε για πρώτη φορά προκειμένου να διασφαλίσει την αξιοπιστία και την εγκυρότητα των δράσεων αλλά και των αποτελεσμάτων του προγράμματος. Η Εθνική Επιτροπή θα συμβάλλει συμβουλευτικά και στην πρόταση επιπλέον μέτρων, κατάλληλων για εφαρμογή σε τοπικό επίπεδο με στόχο την οριστική επίλυση του προβλήματος.
Ο Δημήτρης Μπούσμπουρας, περιβαλλοντολόγος-μελετητής, επιστημονικός συνεργάτης του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ, υπενθύμισε ότι από το 1999 στη Δαδιά είχε πραγματοποιηθεί συνάντηση περιβαλλοντικών οργανώσεων και εμπλεκόμενων φορέων για τον εντοπισμό και την επίλυση του ίδιου προβλήματος, χωρίς ωστόσο να επιτευχθεί συναίνεση και συμφωνία σε κοινή δράση όλων των εμπλεκόμενων φορέων.  
Ο Αντώνης Ρήγας, συντονιστής του προγράμματος για τον ΑΡΚΤΟΥΡΟ, επεσήμανε ότι οι Ισπανοί (η οργάνωση Fundacion Gypaetus) έχουν συνειδητοποιήσει το πρόβλημα προ 15ετίας και προσπαθούν με την υλοποίηση του συγκεκριμένου LIFE προγράμματος να δώσουν λύση στο πρόβλημα πανευρωπαϊκά. Η Εθνική Επιτροπή θα πρέπει να λειτουργήσει στο διηνεκές με στόχο να συμβάλλει στην πανελλαδική αντιμετώπιση του προβλήματος.
Ο Μιχάλης Προμπονάς, συντονιστής του προγράμματος για το Πανεπιστήμιο Κρήτης-Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης, τόνισε τη σπουδαιότητα των Δικτύων που θα δημιουργηθούν στο πλαίσιο του προγράμματος, δηλαδή τα ευρωπαϊκά δίκτυα Κτηνοτρόφων, Δήμων και Κυνηγών.
Η Victoria Saravia, εκπροσωπώντας την Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρία αναφέρθηκε την παράλληλη δράση της Ορνιθολογικής Εταιρίας για τη μελέτη και τον περιορισμό του αφανισμού των αρπακτικών στην Ήπειρο, εξαιτίας της χρήσης των δηλητηριασμένων δολωμάτων. Τα δύο προγράμματα μπορούν να αναπτύξουν συνέργειες για ακόμη μεγαλύτερα αποτελέσματα.
Ο δρ. Σταύρος Ξηρουχάκης, Επιστημονικός Υπεύθυνος του προγράμματος για το Πανεπιστήμιο Κρήτης-ΜΦΙΚ αναφέρει: «Το πρόβλημα της χρήσης δηλητηριασμένων δολωμάτων υπάρχει σε όλο τον κόσμο, όπου ασκείται η κτηνοτροφία και υπάρχουν και ζώα-θηρευτές, κυρίως μετά την επισημοποίηση της ανεξέλεγκτης χρήσης τους. Στις χώρες της Μεσογείου υπάρχει το πρόβλημα όπως το γνωρίζουμε και στην Ελλάδα, στη Νότια Αφρική τα δολώματα απευθύνονται στα ζώα-θηρευτές και τοποθετούνται ανεξέλεγκτα για να τα αφανίσουν. Αφανίζονται ολόκληρες αποικίες ζώων. Στην Ινδία το πρόβλημα είναι ακόμη μεγαλύτερο και λόγω της χρήσης δηλητηριασμένων δολωμάτων οι γύπες που είναι οι «καθαριστές» της χώρας από νεκρά ζώα και σκουπίδια, έχουν αφανιστεί σε πολύ μεγάλο αριθμό και από 1.000.000 έχουν απομείνει μόνο 100.000. Η Κρήτη έχει επιλεχθεί ως πιλοτική περιοχή εφαρμογής του προγράμματος γιατί διαθέτει μεγαλύτερο πληθυσμό γύπα και άλλων αρπακτικών σε σχέση με την Ηπειρωτική Ελλάδα, όπου οι πληθυσμοί έχουν καταρρεύσει».
Μεγάλο ενδιαφέρον συγκέντρωσε η συζήτηση σχετικά με τη δημιουργία των Δικτύων συνεργασίας στο πρόγραμμα για κυνηγούς, κτηνοτρόφους και φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Επίσης, σχολιάστηκε το ενδιαφέρον που παρουσιάζει η χρήση της δωρεάν τηλεφωνικής γραμμής του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ για καταγγελίες περιστατικών χρήσης δηλητηριασμένων δολωμάτων όλο το 24ωρο από τους κατοίκους Μετεώρων-Καλαμπάκας: 800 11 010101 (από σταθερό τηλέφωνο).
Τέλος, ως απόδειξη της απόλυτης αναγκαιότητας εφαρμογής των δράσεων του προγράμματος, αναφέρθηκε ένα θέμα της πρόσφατης επικαιρότητας, ο θάνατος 2 όρνιων, 4 χρυσαετών και μίας γερακίνας στα στενά του Νέστου, από δηλητηριασμένα δολώματα που πιθανά τοποθετήθηκαν για να εξοντώσουν λύκους.
Η συζήτηση έκλεισε με πολλές προτάσεις για επιμέρους τοπικές και ειδικότερες πιλοτικές δράσεις σε συνέργεια με όλους τους εμπλεκόμενους και με στόχο τη μέγιστη δυνατή ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των παραγωγικών ομάδων και των κατοίκων των περιοχών με μεγαλύτερα προβλήματα, όπως και με δράσεις περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.
Για περισσότερες πληροφορίες:
Ζωή Καρανίκα/ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ-Γραφείο Καλαμπάκας/6989395484
Βάσω Πετρίδου/ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ/6937422537
Μιχάλης Προμπονάς/Πανεπιστήμιο Κρήτης-ΜΦΙΚ/6977618329

Followers